بلاگ

تمیز کردن مبل مخمل 

تمیز کردن مبل مخمل به دلیل حساسیت و لطافت این نوع پارچه نیاز به دقت و مراقبت ویژه‌ای دارد. مخمل، بافتی نرم و پرزدار دارد که زیبایی و جذابیت خاصی به دکوراسیون داخلی می‌بخشد، اما در عین حال به راحتی می‌تواند لکه‌دار یا آلوده شود. بنابراین، دانستن روش‌های مناسب برای تمیز کردن و نگهداری از مبل‌های مخملی اهمیت بسیاری دارد تا بتوان از زیبایی و کیفیت آن‌ها برای مدت طولانی لذت برد. در این مقاله انواع روش‌های تمیز کردن مبل مخمل را آموزش می‌دهیم با ما همراه باشید.

همچنین شما می توانید درباره ی نحوه ی تمیز کردن مبل چستر نیز بخوانید.

نکات مهم قبل از تمیز کردن مبل مخمل 

قبل از اینکه مبل های مخمل را تمیز کنید بهتر است، چند نکته مهم را بررسی کنید و در خصوص آن بدانید تا به مبل مخمل آسیب نزنید.

برچسب راهنمای نگهداری را بررسی کنید

نماد روی برچسب راهنما را به خوبی بررسی کنید، تا به پارچه و مبل آسیب نزنید. روی برچسب راهنما، 4 حرف انگلیسی مشاهده می‌کنید که هر یک از آن‌ها معانی متفاوتی دارند، مانند:

  • حروف W: این حروف به این معنی است که شستن مبل با آب به پارچه آسیب می‌زند.
  • حروف S: از آب برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید، در بازارهای فروش می‌توانید از اسپری های بدون آب استفاده کنید.
  • حروف x: از برس نرم و جاروبرقی برای تمیز کردن استفاده کنید.
  • حروف WS: می‌توانید برای تمیز کردن مبل، از آب و محلول پاک کننده استفاده کنید.

آزمایش روی قسمت کوچکی از مبل

قبل از اینکه مبل را با استفاده از مواد شوینده تمیز کنید، ابتدا بهتر است روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید.

لکه‌ها را بلافاصله تمیز کنید

هر لکی که روی مبل ایجاد شد، به سرعت تمیز کنید تا قدیمی نشود.

اجتناب از حرارت مستقیم

پس از اینکه مبل را تمیز کردید، هرگز آن را در معرض حرارت مستقیم یا مقابل نور خورشید قرار ندهید.

روش های شستشوی مبل در منزل و تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن و شستشوی مبل‌های مخملی در منزل نیازمند دقت و استفاده از روش‌های مناسب است تا به پارچه آسیبی نرسد و مبل همچنان زیبا و سالم باقی بماند. در ادامه به چند روش موثر برای تمیز کردن مبل مخمل در منزل اشاره می‌کنیم:

استفاده از جاروبرقی با سری نرم

برای از بین بردن گرد و غبار و ذرات سطحی می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید تا تمیزی را دوباره به مبل های خود هدیه دهید.

 استفاده از محلول صابون و آب

اگر اجازه شستشو با آب را دارید می‌توانید یک محلول ملایم از صابون درست کنید و روی مبل را با دستمال مرطوب که به این محلول آغشته شده است تمیز کنید.

تمیز کردن لکه مبل با استفاده از بخارشوی

بخارشوی یک ابزار موثر برای تمیز کردن مبل‌های مخملی است. بخار آب می‌تواند به عمق پارچه نفوذ کرده و کثیفی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرد. هنگام استفاده از بخارشوی، دقت کنید که دستگاه را روی تنظیمات ملایم قرار دهید و از نزدیک نگه داشتن بخارشوی به پارچه خودداری کنید تا به پرزهای مخمل آسیب نرسد.

تمیز کردن مبل با جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین بهتر است به خوبی دقت کنید تا میزان استفاده از جوش شیرین زیاد نشود. مقدار جوش شیرین را با آب لیمو قاطی کنید و سپس مبل را با آن تمیز کنید، دقت داشته باشید که پس از تمیز کردن مبل مواد را از روی مبل به خوبی پاک کنید.

 تمیز کردن لکه‌ها به صورت موضعی

برای تمیز کردن مبل پارچه ای، بلافاصله پس از ایجاد لک اقدام کنید و ناحیه مورد نظر را به خوبی تمیز کنید تا لکه به عمق نفوذ نکند.

تمیز کردن پارچه مبل با نمک خوراکی

ابتدا سطح مورد نظر را به خوبی مرطوب کنید و سپس نمک خوراکی را به سطح مورد نظر اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب شود.

پس از گذشت چند دقیقه، ناحیه کثیف را به خوبی تمیز کنید.

استفاده از بهترین مواد شوینده مبل

  • شامپو فرش
  • ژل های لکه بر
  • محلول نشاسته و آب
  • سرکه سفید و مایع ظرفشویی
  • و …

استفاده از این مواد به راحتی می‌تواند لک‌های موجود روی مبل را تمیز کند و مبلی سالم درست مثل روز اول به شما تحویل دهد.

شستشوی مبل در منزل با اسپری 

اسپری های مخصوص تمیز کردن را به آرامی روی نقاط کثیف اسپری کنید، و پس از چند ثانیه با استفاده از برس نرم یا یک دستمال مرطوب، شروع به تمیز کردن کنید. با استفاده از این روش به راحتی می‌توانید تمیزی را به مبلمان خود هدیه دهید.

استفاده از شامپو فرش یا شامپو مبل برای تمیز کردن مبل

با استفاد از شامپو فرش می‌توانید مبل خود را به خوبی تمیز کنید و کثیفی روی آن را به خوبی ازبین ببرید. 

ترمیم سوختگی قسمتی از پارچه ی مبل

مواقعی پیش می آید که با یک سهل انگاری کوچک قسمتی از پارچه ی مبل می سوزد و یا پارگی کوچک ایجاد می شود. برای ترمیم آن تعویض کل پارچه ی آن قسمت امری دشوار است. شما می توانید در این مطلب اصلاح قسمتی از مبل که سوخته را مطالعه کنید.

نتیجه گیری در مورد تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل در خانه نیازمند دقت و استفاده از روش‌های مناسب است تا پارچه به بهترین شکل ممکن تمیز شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. مبل‌های مخمل به دلیل بافت خاص و لطیفی که دارند، جلوه‌ای زیبا و لوکس به فضای خانه می‌بخشند، اما به همان نسبت نیازمند مراقبت و نگهداری ویژه‌ای هستند. با رعایت اصول اولیه مانند استفاده از جاروبرقی با سری نرم، پاک کردن لکه‌ها به صورت موضعی و استفاده از محلول‌های شوینده ملایم، می‌توان از مبل‌های مخملی در برابر گرد و غبار و لکه‌ها محافظت کرد.

سوالات متداول

بهتر است از آب زیاد و مواد شوینده‌ی قوی برای تمیز کردن مبل مخمل استفاده نکنید. به جای آن، از محلول‌های مخصوص پارچه‌های مخمل یا از دستمال مرطوب و نرم استفاده کنید تا لکه‌ها را به آرامی پاک کنید.

برای پاک کردن لکه‌ها، ابتدا با یک دستمال تمیز و مرطوب به آرامی روی لکه بزنید. سپس از محلول‌های مخصوص لکه‌بر مخمل استفاده کنید. از مالیدن شدید لکه خودداری کنید تا به پارچه آسیب نرسد.

استفاده از بخارشوی می‌تواند به مبل مخمل آسیب بزند، زیرا بخار آب ممکن است باعث تغییر شکل یا تغییر رنگ پارچه شود. بهتر است از روش‌های خشک برای تمیز کردن استفاده کنید.

بله، استفاده از محصولات مخصوص پارچه‌های مخمل مانند اسپری‌های محافظ و تمیزکننده‌های ملایم می‌تواند به حفظ کیفیت پارچه و جلوگیری از آسیب کمک کند.

بسته به میزان استفاده، بهتر است مبل مخمل را حداقل هر سه ماه یکبار با جاروبرقی تمیز کنید و لکه‌ها را بلافاصله پس از ایجاد پاک کنید.

برای حفظ درخشندگی و براقیت پارچه مخمل، می‌توانید با یک برس نرم و خشک پارچه را به آرامی در جهت الیاف آن بکشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *